Formy pracy
Diagnoza Psychologiczna
Prowadzimy diagnozę psychologiczną dzieci i młodzieży w wieku od 0 do 19 lat. Ma ona na celu wyjaśnienie przyczyn zgłaszanego problemu lub odpowiedź na stawiane przez klienta pytanie i obejmuje charakterystykę szerokiego zakresu funkcji psychicznych: rozwoju intelektualnego i poznawczego (myślenie, pamięć, uwaga, spostrzeganie itp.), rozwoju emocjonalnego (osobowość, temperament, motywacja itp), rozwoju społecznego. Standardowe badanie psychologiczne składa się z wywiadu przeprowadzonego z dzieckiem i jego rodzicem (rozmowa na temat aktualnej sytuacji życiowej, rodzinnej dziecka oraz przebiegu dotychczasowego rozwoju), różnorodnych testów psychologicznych, bezpośredniej obserwacji w gabinecie, analizy rysunku i/lub innych prac dziecka.
Do przeprowadzenia badania niezbędna jest zgoda rodzica lub prawnego opiekuna, dlatego powinien on być obecny w pierwszej części spotkania lub wyrazić zgodę na piśmie. Po każdym badaniu możliwe jest uzyskanie pisemnej opinii.
Trafna diagnoza psychologiczna jest podstawa każdej terapii.
Diagnozę psychologiczną warto przeprowadzić, gdy:
– chcemy poznać możliwości intelektualne naszego dziecka, specyfikę rozwoju emocjonalnego, jego mocne i słabe strony; aby móc kształtować optymalne warunki dalszego rozwoju,
– rozważamy przyspieszenie lub odroczenie obowiązku szkolnego,
– pragniemy umożliwić dziecku szczególnie uzdolnionemu pełen rozwój posiadanego przez nie potencjału
– podejrzewamy u dziecka opóźnienie w rozwoju poznawczym, trudności emocjonalne lub zaburzenia zachowania,
– występują specyficzne bądź uogólnione trudności w uczeniu się, trudności w koncentracji uwagi, obniżona motywacja do nauki,
– występują problemy wychowawcze w domu lub w szkole.
Diagnozą psychologiczną zajmują się wszyscy psycholodzy w poradni.
Diagnoza i terapia Pedagogiczna
Jeżeli Państwa dziecko ma problemy z nauką, słabiej czyta, robi błędy lub brzydko pisze warto umówić się na badanie pedagogiczne.
Dzięki niemu możemy określić poziom opanowania techniki czytania i pisania a także zasób wiadomości szkolnych z języka polskiego i matematyki. Diagnozujemy przyczyny trudności szkolnych, udzielamy wskazówek do pracy w domu.
Często badanie pedagogiczne jest uzupełnieniem badania psychologicznego. Uzyskacie Państwo pogłębioną wiedzę o możliwościach i funkcjonowaniu dziecka.
Badanie pedagogiczne składa się różnorodnych testów pedagogicznych, bezpośredniej obserwacji pracy dziecka w gabinecie, analizy rysunków i innych wytworów dziecka , rozmowy przeprowadzonej z dzieckiem i jego rodzicem dot. aktualnych możliwości dziecka, poziomu wiedzy, słabszych i mocnych stron dziecka oraz ewentualnych form pomocy dziecku i jego rodzicom.
Jeżeli zdecydujecie się Państwo umówić dziecko na badanie pedagogiczne pomocne byłoby przyniesienie:
– opinii od wychowawcy lub nauczyciela przedmiotu, z którego nauką dziecko ma problem
– zeszytu z języka polskiego i prac klasowych, dyktand (w przypadku trudności z pisaniem)
opinii od reedukatora, logopedy lub innego specjalisty jeżeli dziecko uczęszczało na zajęcia dodatkowe lub jest leczone w specjalistycznych ośrodkach)
Diagnoza Logopedyczna
Prowadzimy diagnozę logopedyczną dzieci w wieku przedszkolnym oraz dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Ma ona na celu ocenę rozwoju mowy osoby badanej oraz określenie nieprawidłowości występujących w procesie komunikowania się. Diagnoza obejmuje rozpoznanie zaburzenia, wskazania terapeutyczne i prognozowanie. Standardowe badanie logopedyczne składa się z badania wstępnego (wywiad, obserwacja, orientacyjne badanie mowy), badania podstawowego ( rozumienia, mówienia, badania poprawności artykulacyjnej) i w zależności od rodzaju zaburzenia badania uzupełniającego (np. badania stanu i sprawności aparatu artykulacyjnego, badania funkcji oddechowych czy badania słuchu fonematycznego). Jeżeli zachodzi taka potrzeba logopeda kieruje dziecko na specjalistyczne badania np. do lekarza, psychologa, pedagoga lub do innych specjalistów. Rzetelna diagnoza logopedyczna jest niezbędnym warunkiem skutecznej terapii.
Do logopedy nie jest potrzebne żadne skierowanie.
Badanie logopedyczne warto przeprowadzić, jeżeli niepokoi Cię rozwój mowy twojego dziecka lub zauważasz jakiekolwiek nieprawidłowości np.:
– dziecko nie wypowiada pojedynczych słów około 1 roku życia;
– dziecko nie mówi prostych zdań między 2 a 3 rokiem życia;
– dziecko mówi mało albo niewyraźnie;
– dziecko nie rozumie poleceń kierowanych do niego albo nie reaguje na głos.
Terapia Logopedyczna
Logopeda poradni prowadzi terapię logopedyczną , której celem jest między innymi:
– usuwanie zaburzeń mowy;
– wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy;
– nauczanie mowy, która się nie wykształciła;
– wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej.
Terapia logopedyczna przynosi oczekiwane efekty tylko wówczas, kiedy dziecko przychodzi na zajęcia systematycznie oraz wykonuje w domu przy pomocy dorosłego polecone przez logopedę ćwiczenia.